Probíhající projekt - Španělsko

Čistá energie a nové technologie

Projekt vznikl se záměrem umožnit v návaznosti na školní vzdělávací programy souvislou zahraniční odbornou praxi žákům a studentům Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy Františka Křižíka, Praha 1, Na Příkopě 16. S přihlédnutím k současným trendům v oblasti energetiky a nových technologií jsme se rozhodli pokračovat ve spolupráci se španělskou školou SAFA v Seville, která nabízí odbornou praxi v oblasti fotovoltaického využití solární energie, a nově navázat spolupráci v oblasti elektromobilů a dronů se školami Salesianos Santisima Trinidad a ConmasFuturo. Při projektu bude využito nástrojů Evropského systému přenosu kreditů v odborném vzdělávání ECVET se záměrem zvýšit kvalitu odborného vzdělávání, jednotlivé konkrétní kroky byly zmíněny v několika dalších částech této žádosti.  
Cílem projektu je propojit teoretickou výuku, kterou poskytuje naše škola, s praktickými dovednostmi ve výše zmíněných oborech. Hostitelské školy disponují materiálním a technologickým vybavením pro odbornou praxi na úrovni moderních firem a také kvalifikovanými pedagogy pro zajištění této praxe.  Takové vybavení naše škola nemá.  Zároveň má hostitelská organizace přímé kontakty s dalšími podniky v daném oboru a připravuje pro ně zaměstnance s přihlédnutím k jejich potřebám. Díky tomu naši stážisté získají dovednosti uplatnitelné na mezinárodním trhu práce.
Projekt počítá s organizací tří běhů společně pro žáky střední školy oborů elektrotechnika a informační technologie a pro studenty vyšší odborné školy oboru silnoproudá elektrotechnika za účasti dvou doprovodných osob.
Časový rozpis běhů, každý v délce 14 dnů:
1. skupina 16 účastníků 15. 10. 2017 - 28. 10. 2017
2. skupina 16 účastníků 11. 11. 2018 – 24. 11. 2018
3. skupina 16 účastníků 21. 4. 2019 – 4. 5. 2019
Žáci střední školy budou vybíráni z druhého, třetího a čtvrtého ročníku, a to jak v oboru elektrotechnika, tak i v oboru informační technologie, který je na naší škole zaměřen na elektrotechniku, tudíž i žáci tohoto oboru mají teoretickou elektrotechnickou přípravu a praxe je pro ně neméně důležitá. Studenti vyšší odborné školy vzdělávacího programu silnoproudá elektrotechnika budou vybírání ze všech tří ročníku studia. Komunikace v průběhu stáží bude probíhat v anglickém jazyce, díky tomu nepředpokládáme výrazné komunikační bariéry. Škola navíc zorganizuje před jednotlivými běhy intenzívní krátkodobé kurzy odborné angličtiny a obecné španělštiny.
Pro jednotlivé běhy je zpracován přesný harmonogram činností.
Účastníci 1. skupiny se budou věnovat modulu Konstrukce a naprogramování dronů v rozsahu od jednotlivých prvků a jejich sestavení a naprogramování přes řízení dronu a bezpečnost až po současně platnou legislativu.
Účastníci 2. skupiny se budou věnovat modulu Solární energie v rozsahu od návrhu jednotlivých komponentů ke konečné solární instalaci. Jednotlivé úkoly se zaměří na fotovoltaické články a panely, technickou dokumentaci, na bezpečnost elektrické instalace a ochranná opatření, na zapojení panelů k rozvaděčům, na využití panelů pro nabíjení akumulátorových baterií, na správný výběr a zapojení měřících přístrojů a vyhodnocení měření, na praktické využití fotovoltaiky pro osvětlení a kapkovou závlahu v zahradě. Shrnutí všech dovedností bude uplatněno při praktické výstavbě solárních instalací a účastníci se seznámí také s nejnovějšími poznatky a trendy v dané oblasti.
Účastníci 3. skupiny se budou věnovat modulu Elektromobil v rozsahu od přípravy jednotlivých konstrukčních prvků přes jejich montáž, úpravu povrchu až po instalaci elektromotoru, jeho otestování a případné úpravy.

Předpokládané výsledky a dopady projektu vidíme ve třech oblastech:
1) Účastník získá praktické elektrotechnické kompetence, které bude možno uplatnit na trhu práce v České republice i v zahraničí - zejména aby rozuměl zadání úkolu, určil jádro problému, získal informace potřebné k jeho řešení, navrhl způsob řešení, zdůvodnil jej, vyhodnotil a ověřil jeho správnost.
2) Účastník řeší samostatně běžné pracovní i mimopracovní problémy, při řešení obtížnějších nebo rozsáhlejších úkolů spolupracuje v rámci mezinárodních týmů.
3) Účastník má odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti, a tedy i k praktickému vzdělávání, rekvalifikacím.
Všechny tři uvedené body mají pro účastníky významný dlouhodobý přínos.